Monta seikkaa puhuu nyt sen puolesta, ettei minun tulisi pitää Pasi Ilmari Jääskeläisen uusimmasta romaanista Harjukaupungin salakäytävät (2010). Mutta pidänpäs kuitenkin. Ensin syyt, jotka puhuvat Salakäytäviä vastaan:

- Romaanissa Olli Suominen, kustannustoimittaja, tapaa Facebookissa nuoruudenrakastettunsa ja on tämän jälkeen vaikeuksissa. Romaanin nykyhetki on jotenkin pinnallista luettavaa, enkä osaa sanoa, mistä se johtuu.

- Mieheni luki kerrankin reaalifantasiaa (epäilen tosissani, ettei hän ole lukenut fantasiaa ikinä) ja on siitä lähtien jankuttanut, ettei kirja ollut hänen makuunsa.

- Jouduin jälki-istuntovalvojaksi viikko sitten perjantaina ja yritin näytellä kovaksi keitettyä ja kaivoin repustani Salakäytävät, otin kumisaappaat pois jalasta ja pupelsin jotakin työkamulta saatua myslipatukkaa. Samalla toimiani seurasi seitsemän ysiluokkalaista poikaa, joiden tehtävänä oli istua hiljaa ja kärsiä jälkkärirangaistuksensa. Joku luuli kuivaa myslipatukkaa suklaaksi, jolloin olin tukehtua yksityiseen herkkuuni. Luin samaa aukeamaa uudelleen ja uudelleen koko ajan valmiina vaientamaan ylimääräiset äänet.

Sitten syyt, joiden takia olen valmis nostamaan peukun Jääskeläiselle:

- Romaani sijoittuu Jyväskylään, erityisesti Tourulaan ja Mäki-Mattiin. Jyväskylä on minulle aina SE kaupunki. Siellä minusta tuli minä. 

- Kirjan päähenkilön Olli Suomisen lapsuusmuistot ovat mahtavia. Tourulan viisikon kesäseikkailut ovat huimia.

- Ollin entisen tyttöystävän Kerttu Karan maailmanmenestyskirja Elokuvallinen elämänopas on ihana! Voi kunpa se olisi oikeasti kirjoitettu!

- Kirjassa on olemassa kaksi loppua, eikä kirjan ostaja tiedä, kumman saa. Minä sen paremman - ja synkemmän. Vaihtoehtoinen lopetus on luettavissa Atena-kustantamon kotisivuilta.

- Jääskeläisellä on kivat kotisivut.

- Kirjailija on signeerannut romaanini.

- Vaikka jälki-istuntovalvojana oli mitä oli, onnistuin silti löytämään mukavan Kerttu Karan lausuman sitaatin Harjukaupungin salakäytävistä:

"Katsos kultaseni: siinä vaiheessa kun asioille ei enää mahda mitään ja tarjolla on miellyttävä valhe ja masentava totuus, minä otan sen valheen."